چالش های زندگی مشترک

دوشنبه یازده اردیبهشت‌ماه 1402 ه.ش جلسه‌ای با عنوان "چالش‌های زندگی مشترک" با حضور دکتر هانی رحیمی دانش‌آموخته روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در محل سالن اجتماعات مسجد گله‌داری برگزار گردید که با استقبال خوبی از جانب خانواده‌ها و جوانان همراه شد.

در ابتدای این جلسه آقای رحیمی با طرح مقدمه‌ای و با استناد به آخرین آمارهای رسمی ازدواج و طلاق در کشور هشدار دادند که متاسفانه از هر سه ازدواج، یک مورد منجر به طلاق شده. آقای رحیمی همچنین با اشاره به این تصور رایج که نسل‌های گذشته زندگی مشترک باکیفیت‌تری داشته‌اند تاکید کرد که صرف پایین‌تر بودن نرخ طلاق در میان نسل‌های گذشته، معیار درستی برای سنجش این موضوع نیست. ایشان سپس زندگی زناشویی  را به سه مرحله آشنایی پیش از ازدواج، مرحله زندگی مشترک و مرحله فرزندپروری تقسیم کردند و شرط زیست سالم در این مراحل را:

1- انتخاب درست پیش از ازدواج 

2- کسب مهارت برای زندگی مشترک

3- و مهارت فرزندپروری عنوان نمودند.

 

  در ادامه این جلسه با مشارکت فعال حاضرین بصورت سوال یا طرح نظرات ادامه یافت. دکتر رحیمی با اشاره به آفت‌ "کلّی‌گویی" میان زوج‌ها، به جوانان و افراد در شرف ازدواج هشدار دادند در جلسات معارفه پیش از ازدواج بجای طرح مباحث کلی از جملات انضمامی و دقیق استفاده کنند و طرفین باید راجع به جزئیاتی همچون علائق مشترک، نحوه حل مسائل موقع بروز اختلاف در زندگی، مدیریت امور مالی، برنامه‌ریزی آینده از نظر شغل و محل زندگی، فرزندآوری و مسئولیت پذیریِ پس از آن، بهداشت فردی و اولویت‌های زندگی شخصی بصورت دقیق و با جزئیات صحبت کنند؛ در غیر اینصورت حتما در جریان زندگی مشترک با مشکلاتی در این حوزه‌ها مواجه خواهند شد.

 

ایشان درخصوص مشکلات مربوط به مرحله دوم (زندگی مشترک) عنوان کردند که متاسفانه بسیاری از زوج‌ها از سخن گفتن راجع به مشکلات و نگرانی‌های خود غافل می‌شوند و گاهی از حداقل ارتباط کلامی روزمره نیز برخوردار نیستند یا در دام توصیفات کلی مثل "عدم درک متقابل" و " عدم تفاهم" گرفتار می‌شوند در نتیجه از طرح درست و شفاف مشکلات خود عاجز می‌مانند. 

 

در مرحله سوم و هنگامی که فرزند وارد زندگی زوجین می‌شود توجّه به این نکته مهم است که با توجّه به پیشرفت تکنولوژی والدین بتوانند همگام با فرزندان پیش بروند و از آن‌ها عقب نمانند.

همچنین بلد باشند اوقات مشترک و لذت بخشی را با فرزندان خود بگذرانند و یاد بگیرند با کودکان خود چگونه بازی کنند، با نوجوانان و فرزندان جوانشان چگونه بدون قضاوت کردن به سادگی صحبت کنند.

به طور خلاصه برای رفع چالش‌های زندگی مشترک لازم است با هم حرف زده و مهارت‌های گفتگو را با وقت گذاشتن، آموزش و تمرین کسب نماییم.

این نشست ساعت 20:15 آغاز و ساعت 22:30 پایان یافت.

فایل صوتی چالش‌های زندگی مشترک